woensdag 11 december 2013

Kokosbloesemsuiker

Met het ontstaan van mijn passie voor taarten bakken ga ik bewuster om met suiker. Eigenlijk deed ik dat al, maar nu ben ik er echt ingedoken. Want taarten bakken is superleuk, maar suiker is echt niet goed voor een lichaam, dat weten we inmiddels allemaal wel. Suiker kan verslavend werken, je hebt er steeds meer van nodig. Als je mindert merk je dat je energie erop vooruitgaat, je concentratievermogen verbetert, je gewicht (lees: vet) neemt af en zelfs huidklachten kunnen verminderen. Zomaar een greep uit een hele lange lijst van symptomen bij (overmatig) suikergebruik.



De 'ergste' suiker die je kunt gebruiken is witte suiker. Doordat deze suiker geraffineerd is verdwijnen alle goede stoffen: de mineralen, enzymen, aminozuren enzovoort. Wat rest is een product dat nauwelijks nog voedingswaarde heeft. En daardoor kost suiker eten je eigenlijk meer dan het oplevert. Om suiker te verwerken dwing je je lichaam voedingsstoffen uit gezonde cellen te halen. Je doet dus je best met gezond eten en de suiker keert het proces weer om. Als je gezond eet, met verse groenten en fruit (liefst biologisch anders krijg je weer een hoop gifstoffen binnen!) dan heb je helemaal geen extra suiker nodig. Want natuurlijke suikers zitten al in veel producten, vooral in groenten en fruit. 

Suiker is een koolhydraat, maar dan van de slechte soort. Groenten, aardappelen en vruchten bijvoorbeeld zijn ook rijk aan koolhydraten. Goede koolhydraten. Ze verteren langzaam en het lichaam zet ze om in glucose. Energie dus. Goede energie waar je lang plezier van hebt en je stofwisseling is er ook blij mee. Als je iets eet met veel suiker (zo'n zoete energiereep, ik noem even een mars) komt er ineens heel veel 'slechte' suiker in je lijf. De bloedsuikerspiegel schiet omhoog (je krijgt ineens veel energie), de alvleesklier gaat insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer in balans te brengen. Na deze piek volgt de alom bekende 'energiedip' en krijg je alweer trek. In nog een mars? Ik zou het niet doen. Neem een appel, gedroogde vruchten of een boterham met kaas, blijft je energie lekker lang op pijl.

Dus. Suiker is niet goed. Nou zeg ik niet dat je direct alle suiker uit je menu moet schrappen, maar een dagje zonder suiker is helemaal niet verkeerd. Een taart zonder suiker ook. Maar, wel minder zoet en daarom toch iets minder lekker. En daarom mijn zoektocht in de wereld van suikervervangers, er is namelijk veel mogelijk en te koop. Het uitproberen ging met vallen en opstaan, niet alle producten hebben dezelfde eigenschappen als witte suiker. Zie ook mijn blog over de appeltaart. De kunstmatige zoetstoffen vind ik geen gezond alternatief. Mijn ervaring inmiddels is dat de onbewerkte suikers, de zogenaamde 'raw foods' of 'super foods' erg lekker zijn en bovendien zitten ze nog bomvol goede stoffen. Uiteraard geldt ook voor deze suikers dat je ze met mate moet eten. Wel, ik heb mijn absolute favoriet gevonden!

Ongeraffineerde kokosbloesemsuiker (ook wel palmsuiker)
Deze suiker is echt ontzettend lekker. Het smaakt een beetje naar toffee of karamel. Het komt van het zoete waterige en voedzame sap dat uit de bloesemknoppen sijpelt van de tropische kokosboom. Na verdamping blijft de suiker over daarin zitten nog alle goede stoffen zoals verschillende vitaminen B en mineralen (oa. magnesium, ijzer, zink en kalium). Een natuurlijk product die ook nog eens heel laag scoort op de Glycemische index (waarde 30-35) wat wil zeggen dat de suiker traag wordt opgenomen en lang energie geeft. Goede koolhydraten! Ook erg handig: je kan het gebruiken zoals je suiker gewend was te gebruiken. Ook voor het bakken geldt dat je het 1 op 1 kunt vervangen. Ik heb er zelfs nootjes mee gekarameliseerd. Ging prima!

Uiteraard zijn er ook andere vervangers. Deze lijstjes kwam ik tegen (onderaan de pagina). Zelf heb ik niet alles uitgeprobeerd, maar ze zijn zeker handig voor als je niet zo'n fan bent van de kokosbloesemsuiker. Kijk gewoon wat bij jou past.

Het beste uiteraard is helemaal geen suiker meer eten. Maar in ontelbare producten zit suiker. Als je erop gaat letten lijkt het zo ongeveer overal in te zitten en kan je dus niks meer eten! Zo rigoureus aanpakken hoeft nou ook weer niet. Probeer het gewoon eens uit. Je yoghurt met een van de suikervervangers, je pannenkoek met ahornsiroop of honing en je koffie met wat palmsuiker. Of ga aan de slag met één van de taart recepten op mijn blog. Voel eens wat het met je doet. En wie weet, ga je wel steeds meer genieten van je suikervrije bestaan!

Tot slot: als je besluit één van de producten te kopen let er dan op dat het biologisch is geproduceerd. Anders heb je nog geen idee wat ermee is gebeurd. En Fairtrade is natuurlijk helemaal goed! Ik koop mijn suiker in de natuur- en gezondheidswinkels, maar ook online kan je goed terecht en vaak nog goedkoper ook!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten