vrijdag 30 januari 2015

Zandkoekjes met volkoren (spelt)meel

Zomaar een woensdag. "Mama. Zullen we KOEKJES bakken?" Bedenk er zelf bij: grote hoopvolle ogen die je aankijken met daaronder een dikke glimlach. Niet te weerstaan toch? Hoe kneuterig: samen deeg maken, koekjes uitsteken, die heerlijke bakgeuren in huis en daarna lekker smikkelen. Wat een feest. Zelfs nu kan ik me het beeld zo nog voor de geest halen: toen ik samen met mijn moeder in de keuken stond. Mooie herinneringen. Overigens is het maken van deze koekjes ook fijn om te doen zónder kinderen. Het is heel eenvoudig en de het resultaat is gewoon erg lekker!



Ingrediënten
100 gram ongezouten biologische roomboter (op kamertemperatuur) of gesmolten kokosolie
100 gram kokosbloesemsuiker*
250 gram volkoren speltmeel** (en een beetje om te verstuiven)
2 theelepels (wijnsteen) bakpoeder
mespunt zout
beetje water

*Wil je bijvoorbeeld rietsuiker gebruiken? Dat kan, je houdt dan dezelfde hoeveelheden aan.
**Wil je geen speltmeel gebruiken maar tarwemeel of bloem? Dat kan ook, maar laat dan als je bloem gebruikt het bakpoeder weg. Je houdt ook hier dezelfde hoeveelheden aan.

Extra nodig
Bakpapier
Uitstekers of deegstempels (ik heb deze van de HEMA gebruikt)

Bereiden
Kneed de zachte boter of olie, kokosbloesemsuiker, meel (of bloem), bakpoeder en zout door elkaar tot een soepel deeg. Omdat het deeg wat droog kan zijn voeg je beetje bij beetje wat water toe (telkens een theelepel) tot het deeg een stevige bal is. Het vergt wel wat kneedkracht! Bereid je voor. :-)
Idee: verdeel het deeg in twee helften en kneed door de ene helft 1 eetlepel cacaopoeder. 

Verpak het deeg in plasticfolie en laat 30 minuten rusten in de koelkast. Bekleed de bakplaat met bakpapier.

Verwarm de oven voor op 170 graden. Bestuif het aanrecht met bloem of smeer wat plantaardig bakvet op het oppervlak (ik gebruik bijvoorbeeld Crisco) en rol het deeg uit tot een stevige plak. Niet te dun, dan kan je de koekjes makkelijker loskrijgen. Steek de figuurtjes uit of bestempel uitgestoken rondjes (dat doe je met een glas of beker). Leg de koekjes op de bakplaat en bak de koekjes in 8 tot 12 minuten goudbruin en gaar.

**
In de zomer van 2014 zag ik een bericht op Facebook van de HEMA: bloggers gezocht! Ik reageerde en kreeg toen het bericht dat ik was geselecteerd voor de HEMA blog Academy op het hoofdkantoor in Amsterdam. Tof! Sinds die dag ben ik één van de 1.000 academy bloggers die zo nu en dan voor en over de HEMA schrijft. Mijn blogs verschijnen op de website van de HEMA, maar je kan ze ook allemaal hier lezen - op mijn eigen blog.
Deze blog verscheen in februari 2015 op de HEMA blogpagina.

**







myTaste.be

2 opmerkingen:

  1. Hey, ik heb je deze koekjes gemaakt, had er zo'n zin in, maar ze smaken wrang, bijna bitter! Is twee eetlepels bakpoeder niet te veel?
    Of waar kan het anders aan liggen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. persoonlijk denk ik dat het thee lepels moet zijn ipv eetlepels maar dit weet ik niet zeker

      Verwijderen